De geschiedenis van het Mechels Meubel                      De jaren twintig In Mechelen  

Moderne enkelingen tegen een loodzware traditie

Na de Eerste Wereldoorlog deed zich een fenomeen voor in Mechelen, kunstenaars, ambachtslui en architecten vonden elkaar onder invloed van een paar Nederlandse binnenhuis architecten. Jan Kuper en Harry Dreesen waren plots van uitzonderlijk belang voor hun omgeving. De rust en soberheid van eenvoudige volumes en van ritmische en abstracte vlakverdelingen primeerden in hun werk. Het meubel moduleerde de ruimte door zijn vereenvoudigde vorm, door de kleurschakering en de structuur van de houtsoorten. Het waren esthetisch objecten met een functie.


Jan Kuper en Harry Dreesen waren kunstenaar, ontwerper en uitvoerend vakman van wat zij op de markt brachten. Kuper vestigde zich in 1927 in de Katelijnestraat met een zaak voor wooninrichting in moderne stijl. Alleen al de architectuur van de zaak maakte ophef in het conservatieve Mechelen. Op veel spontane waardering moest hij niet rekenen. Het was Jan Kuper die Harry Dreesen de raad gaf om geen zaak met Art Deco meubelen te openen in Mechelen. Dreesen bleef ijverig doorwerken in zijn werkplaatsen in Mechelen en opende een winkel in Brussel aan het Martelaren Plein. (zie www.harrydreesen.nl) Dreesen nam deel aan de Parijse tentoonstelling van 1925 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels modernes en haalde er zilver met een van zijn ontwerpen.

De art deco was een feit in Mechelen, ontworpen door een Nederlander en uitgevoerd door Mechelse vakmensen.


Breng een bezoek aan de tentoonstelling Mechels Erfgoed uit de Art Deco periode in de Galerij CG

Bureelmeubelen uit de jaren twintig gered uit de container.