Kunst en Antiek uit onze zaak


Schilderijen


CAMBIER PIERRE

Elsene eerste helft 20 ste eeuw Schilder.

Werkzaam te Elsene.

Voorkeur voor o.a. bloemen, stillevens, duingezichten, marines. Werken afgebeeld in de “Annuaire des Beaux-Art III”(1932-1933) pag. 102, in de Annuari IV (1935-1936), pag. 90, in de “Annuari V” (1937) pag. 40. Vermeld in BAS II


Meubelen


PORSELEIN KAST  Derde kwart van de  18de eeuw - Luik België

Schuiven afgewerkt met voorzetstuk in vol wortelnotenhout met zwaluwstaarten

De buitenhuizen aan de Amstel en de Vecht, die voor een deel in de 17de eeuw zijn gebouwd, worden in de 18de eeuw dikwijls aangepast aan de nieuwe mode. In Amsterdamse en Leidse grachtenpanden zijn dikwijls de prachtige oorspronkelijke Rococo-interieurs bewaard gebleven. In de eerste helft van de 18de eeuw worden er veel Franse meubelen geïmporteerd om deze interieurs te vullen. 

Rond 1750 gaan de Nederlandse meubelmakers ook zelf meubelen in de Franse Lodewijk XV stijl vervaardigen en ze leveren zeer hoge kwaliteit af. Ook de stad Luik in België zal exemplaren leveren aan rijke Nederlanders.

De grote kasten krijgen een eigen rococo vormgeving die typisch is voor Nederland. De meubelmakers zochten hun inspiratie  in de vormgeving van het Engels combinatie meubel “ secretaire/ boekenkast ”. Maar in Nederland kwam de verzameling “ Chinees ” porselein of het zilver er in te staan . 

Deze kasten worden kabinetten genoemd, zij staan op klauwpoten, die evenals de zijstijlen overhoeks zijn geplaatst. De onderkast met drie laden is bol gewelfd. De kaplijst bestaat uit verschillende holbol gebogen profielen, zodat er op drie plaatsen een kastel, bestaande uit vazen, kan worden op geplaatst. Het midden van de kaplijst wordt geaccentueerd door een symmetrisch gebeeld-houwde schelp. De bovenkast bestaat uit twee deurpanelen. De glazen panelen zijn gevat in golvende lijsten die bestaan uit blad-of bloemenmotieven. De schabben om het porselein op te zetten zitten op dezelfde hoogte als de lijsten van het glas, zodat het porselein de indruk geeft van te zweven. De schuiven van de duurdere exemplaren hadden een volhouten voorzetstuk wat ze minder kwetsbaar maakte in een te droge omgeving. Voor de kern van de kasten wordt eikenhout gebruikt, maar ook grenenhout. De rug van deze kast kreeg een bekleding in zijde uit Lyon. De handgrepen, trekkers en sleutelplaten zijn ajour bewerkt, gegoten en gedreven, verguld bronsbeslag. 

Het kabinet in de Kunst en Antiekzaak CG heeft al de kenmerken van een waardevol meubel dat eens een 18de eeuws interieur sierde. Het is afkomstig uit een kasteel uit de omgeving van Mechelen.

Biedermeier - Restauratie - L. Philippe 1815-1850

  • In Frankrijk na de val van Napoleon in 1814 komt Lodewijk XVIII aan de macht (tot 1824). Hij wordt opgevolgd door zijn broer Charles X (1824-1830) en vervolgens door Louis Philippe (1830-1848). Deze periode wordt de Restauratie genoemd, verwijzend naar het herstel van de Bourbon-monarchie. Deze vorsten zetten de Empirestijl in afgezwakte en soms ook verburgerlijkte vorm verder.
  • In Duitsland viert de Biedermeierstijl hoogtij - eveneens een min of meer verburgerlijkte versie van de Empire.
  • In België was de Louis Philippe-stijl zeer in trek. Deze meubelen werden vooral uit eik vervaardigd met daarop een laag Cuba-mahonie.
  • In Engeland wordt deze stijl Regency genoemd naar het regentschap van de Prins van Wales.

TAFEL (eetkamer) ronde tafel met prachtige gesculpteerde middenstam voorzien van een marmerblad gegroefd op de boord.

MAHONIE SOFA van het type méridienne met enkele appliqués. Biedermeierstijl 1820-1845 massief fruithout en Cuba-mahonie. (kreeg soms ook de naam dag bed)

Art Deco

De naam “ART DECO” is ontstaan in Parijs maar de vormentaal is universeel. De naam is een afkorting van een in 1925 in Parijs gehouden internationale tentoonstelling L’Exposition Internationale des Arts Decoratifs et industriël Modernes, De zakelijke richting kreeg een platform in de kunsthandel in Den Haag van Hendrik Peters Berlage (1856-1934) en Jacob Pieter van den Bosch (1868-1948) Zij probeerde meubelen op de markt te brengen met een sobere vormgeving en zuivere meetkundige vormen. Alle neo-stijlen uit de 19de eeuw werden verbannen uit “Het BINNENHUIS” dat opgezet was als een coöperatie. Men wilde betaalbare, goed gevormde meubelen en voorwerpen op de markt brengen. De kostbare houtsoorten waren echter duur met als gevolg dat de meubelen terecht kwamen in de interieurs van een welgestelde progressieve elite zoals de families Kroller-Muller in Otterloo (Berlage1915) Philips in Eindhoven (Dreesen 1922-1925 met werkplaatsen in Mechelen) Om hun doel te bereiken begon men meubelen te ontwerpen in twee categorieën, de eenvoudige meestal uit eikenhout, de overige uit mahonie, palissander of andere duurdere houtsoorten. Berlage zal tot aan zijn dood in 1934 blijven werken voor het BINNENHUIS. In 1918 komt er om de veertien dagen in Den Haag een vakblad op de markt met dezelfde naam BINNENHUIS uitgegeven door Moorman’s periodieke pers. De ondertitel luid “14-daagsch vakblad nieuwe uitgave van woninginrichting". In het nr. 25 van 5 december 1929 vinden we een artikel met foto’s onder de titel “Het werk van Harry Dreesen”. Wij stellen ons de vraag zijn deze meubelen in Mechelen gemaakt ? Hij had hier in ieder geval werkplaatsen en In1933 staat zijn werk op de voorpagina van het tijdschrift. (zie www.harrydreesen nl) Het creëren van een warme behaaglijke sfeer was een belangrijk onderdeel in de door Berlage, Van den Bosch en Dreesen ontworpen interieurs in waardevolle en duurzame houtsoorten. De bureelmeubelen gemaakt in Mechelen en te zien in de Galerij CG zijn een schoolvoorbeeld. Mechelen had Nederlanders zoals Cupper en Dreesen nodig om zich in te passen in de stijl van die tijd.

Kast Art Deco

Kast Art Deco

Bureau Art Deco

Zetel Art Deco

Design na 1945

Mechelse meubelen ontworpen door Alfred Hendrickx in de periode 1955-60 door Alfred Hendrickx voor de Mechelse firma Belform - Van Fleteren.

Nauwelijks vijftig jaar oud en duidelijk al een gevestigde waarde, zie Art Nouveau & Design,       “Design van 1830 tot 1958 Brussel”

ALFRED HENDRICKX (°1931 )

Zetel ontwerp en uitvoering - Wereldtentoonstelling 1958 - 1959 BELFORM / VAN FLETEREN Rio-palissander - in de natuurlijke kleur volgens de informatie van de firma Van Fleteren is het hout beschermd met een mengeling van synthetische harsen, tegen stof en langzame vervuiling.

Kussens - terug in eerste staat, met respect voor kleur en structuur. (zelfde als de oorspronkelijke bekleding)

ALFRED HENDRICKX (°1931)

Salontafel Wereldtentoonstelling - 1958 BELFORM / VAN FLETEREN

In uitstekende staat Export in 1959 naar Nederland-Italië en Frankrijk.